N34 en Verkeersplein Gieten

Update N34

Woensdag 11 oktober (Gieten) en donderdag 12 oktober (Eext) konden omwonenden van de provinciale weg N34 hun mening geven tijdens inloopbijeenkomsten. Hoe gaat het verkeersplein er in de toekomst uitzien? Hoe kan de doorstroming van het verkeer vlot verlopen?

Er zijn 4 mogelijkheden en er is 90 miljoen euro beschikbaar.

In 2024 maakt het provinciaal bestuur bekend waar haar voorkeur naar uit gaat. Als het Drents Parlement instemt kan men in 2027 of 2028 van start gaan.

Een fly-over over verkeersplein Gieten heeft bij de bezoekers de voorkeur boven een verschoven fly-over. De meningen over wel of niet verdubbelen zijn verdeeld: 50 voor/50 tegen zo ongeveer. De provincie gaat alle 4 mogelijkheden meenemen in de milieu-effect-rapportage. De inbreng van de bezoekers van beide avonden worden ook meegenomen. De oplossingen worden met de focusgroep in schetsontwerpen vertaald waarna ze weer in inloopbijeenkomsten gepresenteerd worden. De provincie kijkt ook naar geluidsoverlast, oplossingen om dat te verminderen worden meegenomen in de plannen.

Op naar de volgende bijeenkomst!

N34

De N34, inmiddels ook wel de Hunebed Highway genoemd, is een provinciale weg in beheer van de provincies Drenthe en Overijssel. De N34 is één van de oudste en belangrijkste verkeersaders in Drenthe. De weg is ruim 75 km lang en vormt een noord-zuidroute vanaf de A28 bij De Punt via Gieten naar Ommen. Bij het verkeersplein Gieten kruist de N34 de Rijksweg N33.

De N34 is een drukke weg waar veel (zware) ongevallen plaatsvinden. Bij verkeersplein Gieten staat het verkeer vaak vast in de ochtend- en avondspits. Om tot goede oplossingen te komen doet de provincie Drenthe onderzoek naar een aantal verkeersmaatregelen tussen Annen en Gasselte en verkeersplein Gieten.

De provincie Drenthe heeft het voornemen om op de N34 de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren. Hiermee wordt ook de verbinding voor het openbaar vervoer geoptimaliseerd. In 2017 is daarvoor onderzoek gestart naar een gedeeltelijke verdubbeling tussen Emmen en De Punt, met prioriteit voor de aanpak van het verkeersplein Gieten.

Tijdens de voorverkenning van de milieueffectrapportage is gebleken dat het taakstellend budget van 90 miljoen euro niet langer toereikend is voor de uitvoering van alle alternatieven die tot nu toe in beeld waren. Dit als gevolg van de sterk toegenomen inflatie.

Er komt focus in het onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N34 en de doorstroming van verkeersplein Gieten. Het vervolgonderzoek spitst zich daarom toe op de aanpak van verkeersplein Gieten en een mogelijke verdubbeling van de N34 nabij verkeersplein Gieten. Gedeputeerde Vedelaar: ‘Deze focus is nodig om toe te werken naar een realistische uitvoering en alle betrokkenen helderheid te geven over het te onderzoeken gebied’. Aan Provinciale Staten wordt gevraagd of er wensen en bedenkingen zijn op deze focus.

Zoekgebied en omgeving

Het onderzoeksgebied komt te liggen tussen de aansluiting Annen en Gasselte (voorheen Emmen – De Punt). De exacte ligging van de eventuele verdubbeling wordt bepaald na inbreng van belanghebbenden in de omgeving, die o.a. zijn vertegenwoordigd in de focusgroep.

Uitvoeringsalternatieven

De uitvoeringsalternatieven die worden onderzocht in een milieueffectrapportage zijn:

  • Fly-over verkeersplein Gieten zonder verdubbeling
  • Fly-over verkeersplein Gieten gecombineerd met één traject N34 verdubbelen
  • Verschoven fly-over verkeersplein Gieten zonder verdubbeling
  • Verschoven fly-over verkeersplein Gieten met één traject N34 verdubbelen.

Planning

In de komende maanden worden allereerst gesprekken gevoerd met de focusgroep, omwonenden en andere belanghebbenden. De verwachting is dat rond de zomer 2023 het tracé rondom Gieten bepaald kan worden. Waarop vervolgens de (schets)ontwerpen voor de alternatieven gemaakt worden en het milieueffectrapport opgesteld.

Het voorkeursalternatief wordt in 2024 ter besluitvorming voorgelegd aan Provinciale Staten.

Namens Dorpsbelangen Gieten zit Egbert Vos in de Focusgroep.

Facebook